Aktuality

Aktuality

Podivné snahy o legalizaci obrazů ruské avantgardy

Ve zdrojovém článku je možné si přečíst skutečnosti o případech, ve kterých byly učiněny pokusy vystavit pochybné obrazy ruské avatgardy ve Francii, Německu a Belgii bez důvěryhodné provenience ve snaze je legalizovat. Jednalo se např o umělce Exter, El Lissitzky, Gončarova, Kandinsky, Malevič, Rodčenko a další. Cestou k legalizaci byla Nadace Dieleghem z Bruselu, kterou založil Rus Igor Toporovski se svojí manželkou. Toporovski spolupracoval s Jeanem Chauvelinem, organizátorem výstavy "Alexandra Exter a její ruští přátelé" na zámku v Tours v roce 2009. Převážná většina obrazů byla padělaná. Jméno Chauvelin se již vyskytlo na našem uměleckém trhu v souvislosti s prodejem obrazu Františka Kupky i v souvislosti s výstavou N. Gončarovové na Alšově galerii na Hluboké v roce 2011. V Gentu mají letos ostudu a problémy jako je měli v Alšovce. Snahu o legalizaci doplňuje snaha padělat katalogy s cílem zajištění provenience. A na závěr již jen námět k zamyšlení nad znalci, kteří potvrzují pravost.

 

DiCaprio investoval do start-upu s uměním

Leonardo DiCaprio investoval do aplikace společnosti Magnus. Aplikace s názvem Shazam for Art má umožnit uživatelům rozpoznávat umělecká díla stejně jako aplikace Shazam hudbu. Impulzem zakladatele Magnuse Resche byla našvanost z nedostatku transparentnosti na trhu s uměním.Uživatelé aplikace si mohou prostřednictvím fotografie uměleckého díla zjistit o něm klíčové informace, jméno umělce, název díla, rok vzniku, historie výstav, cenu nebo seznam podobných uměleckých děl. Je to rozhodně zajímavý počin, který může nahradit nekvalitní či podvodné prodejce. Počet 20 tisíc spolupracujících galerií a 10 milionů děl v databázi je úctyhodné množství. Je jistě složitá na verifikaci, která je základem celé aplikace. Je možné, že propojení technologií a obchodu s uměním je perspektivní a DiCaprio bude mít dobrou investici, ale to se časem ukáže. Aplikace Shazam for Art připomíná ty, které se touto cestou pokoušejí vedle obchodu zamezit šíření padělků. Takové pokusy se objevily i v Česku. Je pravda, že ti, co se v oblasti umění pohybují, jsou k tomuto počinu skeptičtí s tvrzením, že do aplikace se data, a správná data, nejdříve musí zadat, aby bylo s čím porovnávat. A to rozhodně není jednoduchá záležitost. I o této cestě čas rozhodne, zda je správná. Společně s časem budou rozhodovat uživatelé.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz

Falešný Modigliani na výstavě v Itálii - žádné překvapení!

Na jaře roku 2017 byla v janovském Palazzo Ducale realizována výstava 21 obrazů Modiglianiho
21 obrazů viděly desítky tisíc návštěvníků. Pravost těchto obrazů zpochybnil Carlo Pepi, odborník na umění z Toskánska. Výstava byla následně uzavřena.
Marc Restellini, francouzský expert na Modiglianiho říká, že na světě je “nejméně
1000 falešných Modiglianiho děl.” Možná jich je ještě víc. Uvedená informace není nijak překvapivá. Co je drahé a vyhledávané, se padělá. Když je to tak lákavé. V roce 2015 zaplatil čínský sběratel umění na aukci v New Yorku za jeho obraz Nu couché (Ležící akt) 170 milionů dolarů.
Celý tento příběh neúspěšné výstavy si můžete přečíst. Napadá mně, jak to bylo s výstavou Modiglianiho v Obecním domě v Praze v roce 2010. Nebyly tam taky nějaké padělky? Z jakého zdroje byla vystavená díla? Janovskou výstavu trochu připomíná i výstava N. Gončarovové na Hluboké. Ta byla taky dříve ukončena. Ony totiž také výstavy mohou mít pouze jeden cíl, a to legalizovat padělky realizovanou výstavou, která se následně uvede do životopisu díla s odkazem na katalog.

Co s tím?

Že mají v Číně problémy s autorským a patentovým právem je možné vidět na soše Hodiny od Wendy Taylor, která sochu dělala pro Londýn. Někomu se tak zalíbila, že ji téměř shodnou vyhotovil i pro Shanghai. Pokud chce někdo věřit tomu, že je to náhoda, ať tomu věří. Je otázka, jak si mají evropští umělci a výrobci chránit své patenty a díla.
Tato otázka je ještě aktuálnější po zjištění, že se autorka obrátila na organizaci zabývající se právy umělců Dacs, stejně jako britskou a čínskou vládu. Přesto, že učinila tyto kroky, vyjadřuje pochyby, že to povede k nápravě plagiátorství.
Pokud sděluje, že “zákony ohledně autorského práva končí, upřímně, na hranicích Evropy a čínské zákony jsou velmi odlišné,” tak to rozhodně není dobrá zpráva..
Dobrá není ani další zpráva, “hnát za to někoho k soudu nebo s tím cokoli dělat není po finanční stránce možné“.

Celý článek k přečtení zde nebo v Zajímavých odkazech.

Zdroj: http://www.independent.co.uk

Padělky Damiena Hirsta

Žádné velké překvapení. Co je drahé, to se padělá, tak proč ne Damien Hirst. Tentokrát byla obviněna  tříčlenná newyorská skupina za prodej padělků se škodou více než 400 000 dolarů. Je mezi nimi již dříve souzený podvodník Vincent Lopreto.

Byla padělána “limitovaná edice” Hirstových tisků a byla prodávána po internetu. Kupci jsou z celého světa. Samozřejmostí bylo dodávání falešné dokumentace o původu.

Falešné certifikáty a záměrně nekvalitní znalecké posudky jsou velkým problémem i v Česku!

K zamyšlení je vyjádření newyorského obchodníka s uměním – Josepha K Levene, který řekl, že padělanými Hirstovými tisky se to na internetu doslova hemží. Guardianu řekl : “Na stránkách jako eBay máte lidi, které to k padělanému umění táhne, protože lidi milují být oblbnutí nízkými cenami.” Toto vyjádření odráží lidskou povahu. Díky ní jsou lidé, kteří rádi levně nakupují, nekonečným zdrojem příjmů pro podvodníky.

Dalším důvod k zamyšlení je i další vyjádření Levene, když říká, že problém s padělky se netýká jen internetu. “Můžete být podvedeni kdekoli, nemusí to být pouze online.”  Hirst odhalil své první padělané dílo na Venice Biennale v roce 2014 . 

Padělání žijícího autora známe i z ČR. Profesor Sopko by o tom mohl vyprávět.

Jak se můžeme dozvědět ze článku zde, lačnost nebo podvodné úmysly se netýkají jen světských osob, ale i církevních.

Zdroj: https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/jun/19/damien-hirst-counterfeit-art-scheme-new-york#img-1

Exkandidát na prezidenta Kotas zproštěn obžaloby

Krajský soud v Ostravě v říjnu zprostil obžaloby bývalého kandidáta na prezidenta Jiřího Kotase spolu s dalším obviněným. Podle soudu se nepodařilo prokázat, že věděli o skutečnosti, že nabízejí padělky. Jednalo se o 6 obrazů známých světových malířů- Kandinski, Chagall. Případ začal v roce 2009 jejich zadržením a obviněním. V roce 2015 byl Kotas odsouzen na 6 let. Po odvolání k VS v Olomouci, vynesl KS v Ostravě  zprošťující rozsudek. Čtenáře jistě napadá, proč tedy státní zástupce podal vůbec obžalobu? Tak toto je výsledek vyšetřování a soudu po 8 letech. Může se jásat nad nezávislostí soudu. Možná by veřejnost měla znát nabízené obrazy a znalce, kteří  na ně vypracovali posudky, aby je zase někdo nenabízel. Určitě by taky nevěděl, že se jedná o padělky!

Celý článek je zde.

Český rozhlas informoval o akci policie

Dne 28.7.2016 informoval Čro o akci policie, která měla obvinit několik pachatelů z prodeje falešných obrazů. Podrobnosti zde. Mezi obviněnými  je i Jaroslav Fröhlich, jak píše redaktor Janek Kroupa. Obvinění měli prodávat falešné obrazy  Filly, Foltýna a dalších umělců. K obrazům byly přiloženy i posudky znalců o pravosti. Dá se předpokládat, že se v případu střetnou posudky policie i obhajoby.

Bude zajímavé sledovat, jak se k posudkům postaví soudce, pokud věc dojde až k němu.

K trestnímu stíhání se na žádost obhájce vyjádřil i profesor a vedoucího katedry trestního práva na právnické fakultě UK JUDr. Jiří Jelínek, který označil postup moravskoslezské policie a krajského státního zastupitelstva za nezákonný. Podrobnosti zde.

Je těžko uvěřitelné, že policie a státní zástupce postupupovali v rozporu se zákonem a ještě měli celou kauzu vykonstruovat. Časem uvidíme, v jakém stavu je právo v Česku.

Padělání designu

Pokud si někdo myslel, že padělání je vlastní zejména umění, tak stále více zjišťuje, že tomu tak není. Opak pravdou. Právě oblast průmyslu, včetně designu je něco, kde se paděláním a porušováním patentů generuje více finančních prostředků. Právní spor a žaloba na ochranu značek a patentů je jistě jednou z možností. Je otázkou jak je účinná a jak je náprava rchlá. Druhá možnost je prevence a upozorňování na problém. To se právě odehrálo na výstavě disignu v Paříži. Jak to organizátoři zrealizovali se můtete podívat zde. V naší společnosti, která chce využívat znalostní ekonomiky, je to výrazný problém. Z nápadů profituje někdo jiný.

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK