Aktuality

Aktuality

Dejte si pozor na falešné obrazy Bohumíra Matala

Pro sběratele jistě není překvapením, že se falza periodicky objevují na trhu. Není divu. Když se takové falzum objeví ve sbírce, tak se zase posílá do světa, aby se taky potěšil někdo jiný, kdo nevěnuje dostatečnou pozornost při koupi. Ochodu by měl věnovat pozornost i prodávající, zejména když se jedná o renomovanou galerii. Formální poznámka: „ konzultováno s panem prof……“ přestává stačit. Takový odborník nenese žádnou odpovědnost, možná si odnese nějaké peníze. To však jen v případě, když se dostaví a konstatuje originalitu. Kdyby měl o ní pochybnosti, tak se mu ty peníze do kapsy nedostanou. Ekonomická logika jasně směřuje k tomu, že takový odborník vidí každý obraz jako originál. Někde se posudek vypálí od boku a pak se  případná reklamace nějak vyřeší. Žádný prodejce nechce však prodělat.

Pokud chcete vidět, jak nemaloval Bohumír Matal, tak se podívejte do složky Falza-Pochybné autorství.  Na trhu se mohou objevovat samozřejmě pod jinými jmény i rozměry!

Jak ukrást Venuši

Padělatelství se rozmáhá, je to evidentní věc. Jistě najdeme  hodně příčin. Když pomineme  finanční profit, tak to může být i vliv romantického vykreslení lupičů, podvodníků a falzifikátorů. Této představě pomáhají  někdy i skvělé výkony herců, třeba ve filmu Padělatel je to Jean Gaben, a ve filmu z roku 1966 Jak ukrást Venuši je to okouzlující Audrey Hepburnová.  Svět podvodů však není romantika, pouhý podvod. Pravomocné rozsudky soudů tyto, někdy milionové podvody, trestají jako ukradení králíka. ( KS Plzeň -obžalovaná Sýkorová a spol.-podmíněné tresty). Trest musí být výchovný a odrazující.

Síla umění a vědy přetrvá věky

Věta z nadpisu zachycuje  historický výrok Tychona de Brehe, který použil galerista Zdeněk Sklenář ve zdrojovém článku. Popisuje v něm své aktivity, které jsou zaměřeny hodně na Čínu. Z našeho pohledu zaujme ta skutečnost, že množství děl na trhu, jím představujících českých umělců, je velmi omezený.  Vzniká zde určitý paradox a pnutí na trhu.  Dobrá propagace zvyšuje poptávku, ale chybí díla k zakoupení, to je stav přímo dělaný pro padělatele, kteří se jistě budou snažit tuto poptávku uspokojit. Zde trh  s nabídkou a poptávkou jistě funguje. Stačí vědět, o co je zájem.

Zdroj:

https://www.lidovky.cz/kultura/sila-umeni-a-vedy-pretrva-veky-mysli-si-galerista-zdenek-sklenar.A200403_114745_ln_kultura_jto

Bělocvětov- analýza jeho falz

Na níže uvedeném odkazu na www. belocvetov.cz , je možné se podívat, co se vydává za originál malíře Andreje Bělocvetova.  Stránky se budou doplňovat podle výskytu falz na trhu. Sběratelům je vřele doporučujeme k prostudování. Je žádoucí, aby i další dědici autorských práv obdobným způsobem pečovali o dílo umělce.

http://www.belotsvetov.cz/analyza-falz/

Tohle nebude Jaroslav Paur

Poznatky ze soudních síní, kde jsou souzeni padělatelé, obchodníci s padělky a špatní či úplatní znalci, ukazují, že se nepadělají jen autoři, jejichž díla se prodávají na aukcích za miliony. Padělatelé se spokojují i s autory, kteří se prodávají o řád níž. Ostatně, vydělat si doplněním špatné signatury, a následným prodejem v internetové aukci či  v neseriózní galerii desítky tisíc, taky není špatný vývar.

To však není obchod, jen ušmudlaný podvod.

Ve Falzech-Pochybné autorství se můžete podívat na to, co se vydává za dílo Jaroslava Paura. Jistě budou i další podobné výtvory na trhu.

České umění na aukci v Bruselu

Nakupovat umění v cizině je lákavé, zejména dnes, kdy můžeme nakupovat prostřednictvím internetu z obýváku. I ceny bývají zajímavější a investorovi se srdce zatetelí nad  objeveným pokladem. Proč si dát pozor na takový poklad?  Jedním z hlavních důvodů je, že taková nabízená dílka by neobstála před odborným pohledem na tuzemské aukci. 

Před pár dny se uskutečnila aukce moderního umění v Brusele. Nabízel se Štýrský (101), Špála (91), Janoušek (113), a výživné dílko od Jana Zrzavého (134).

Naše odborné zdroje nám sdělili, že by jim něco takového radost ve sbírce neudělalo.

Zdroj:

https://615ecfe0-5fb2-4fce-9961-3408923c0081.filesusr.com/ugd/1badcc_36bbd8afe7e4416bbaa31b339587c561.pdf

Falza ve významných galeriích-u Gettyho

Významné galerie by měly být významné ne tím, že do jejich vzniku a provozu nasypal hodně finančních prostředků  nějaký miliardář, což samo o sobě není špatně, ale měly by být zároveň i zárukou kvality a originality. Jak je vidět u Gettyho to až tak neplatí.

Zdroj:

The story of a fake Gauguin at the Getty | The Art Newspaper

ČOI a její služba mimosoudního narovnání

V rámci služeb pro spotřebitele provozuje ČOI službu mimosoudního narovnání -  ADR.

Je to jistě zajímavá služba, která může v určitém množství případů uspokojit obě strany a narovnat vzájemný obchodní vztah. U záměrných podvodných jednání to pravděpodobně fungovat nebude.

V některých případech, zejména u uměleckých předmětů, může být problém s kvalitou znaleckých posudků, které jsou pro potřeby řízení třeba předložit.

Zdroj:

https://www.coi.cz/informace-o-adr/

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK