Aktuality

Aktuality

Nejvyšší nabídka

26. ledna 2014

Je téměř povinností všech sběratelů, investorů, milovníků umění a romantiky, aby zhlédli film G. Tornatoreho - Nejvyšší nabídka. Hlavní hrdina filmu znalec umění a starožitností V. Oldman je prototyp člověka, který je pohlcen uměním. Kdo žije uměním, tak se neubrání myšlenkám o falzech. Oldman je přesvědčen, že v každém padělku je zároveň originální projev padělatele, podle čehož se dá padělek poznat. Máme dnes takové znalce, kteří to dokážou? Lze tomu skutečně věřit? Doporučujeme nespoléhat pouze na názor Virgila Oldmana, ale i na technologické expertizy a zkoumání skutečného původu předmětu. Virgil nakonec na vlastní kůži pozná, že se dá padělat i láska když zjistí, že se stal obětí podvodu, který byl na něj připraven s cílem zmocnit se jeho unikátní sbírky. Je to situace, která ukazuje na důležitost dokumentování sbírkových předmětů pro případné pátrání a následné prokazování vlastnictví v případě krádeže. Film je zajímavý i tím, že obsahuje i záběry ze Starého Města v Praze.

http://kultura.idnes.cz/recenze-nejvyssi-nabidka-0hp-/filmvideo.aspx?c=A130911_154313_filmvideo_ts

http://avmania.e15.cz/nejvyssi-nabidka-recenze-filmu

Padělání trhu s uměním v Číně

26. ledna 2014

NY Times se věnuje trhu s uměním, kde se ve značné míře prodávají padělky umění a starožitností. Trh za posledních 10 let narostl o 900 procent. Svědčí to o výrazném růstu čínského trhu. Na stimulaci trhu se podílí i 20 programů televize, které se věnují sbírání a identifikaci umění. Jistým kazem je, že až 1/3 obchodů aukčních síní nebylo uhrazeno. Situace je tak neudržitelná, že se zavádí opatření, která by tomu měla zamezit- vysoké zálohy od dražitelů a vytváření černých listin. Praktiky, které by jistě našly uplatnění i na našem trhu. Článek ukazuje masovou výrobu padělků v Číně a jejich distribuci. Skandálů přibývá. Tím, že roste poptávka a cena, množí se krádeže umění z muzeích, černý trh a vykrádání hrobů. To jsou skutečnosti, které známe i z ČR z 90.let. Aukční domy v Číně realizují falešné nabídky, jedná se o praktiky, které jsou nám rovněž známé. Čínská vláda v letech 2008-2011 odebrala licenci 150 aukčním domům, uskutečnila to z různých důvodů, včetně prodeje falz. Kolik uzavřela obchodů česká vláda za prodej padělků? Žádný. Je zřejmé, že se máme od komunistické vlády, která si uvědomuje problém, co učit. Pokud nebude seriózně přistoupeno k opatřením proti prodeji padělků, dojde ke ztrátě důvěry v trh a jeho pádu.

Uzavření čínského muzea s padělanými exponáty

26. ledna 2014

V Číně je možné vše. Je tam dokonce možné zavřít muzeum, které vystavuje padělky. Je to možná překvapující přístup, ale i v našich podmínkách by jistě bylo vhodné takový novátorský přístup, které použily čínských úřady, aplikovat. Škoda, že článek neobsahuje více informací o vlastnických strukturách muzea a o tom, kdo z nákupu a prodeje falz profitoval. Přístup údajného vlastníka je podezřele lehkovážný.

Překlad článku zde.

Padělatel obrazů z Chomutova

3. ledna 2014

Podle informace Českého rozhlasu –Radiožurnál ze dne 19.12.2013 -14.42 hod. byl odhalen padělatel obrazů, který se zaměřil na padělání moravských regionálních autorů. Policie zajistila 180 padělků, může jich však být více. Případ ukazuje taktiku padělatelů, kteří se zaměřují na méně významné  autory ve střední cenové kategorii. Rovněž se potvrzuje, že padělky jsou rozpouštěné jak přes kamenné galerie, tak i internetové aukční síně. Potvrzuje se, že nákup v kamenné galerii není žádná jistota kvalitního nákupu. Téměř standardem se stává nekvalitní či podvodná práce znalců.

http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3028137

Na stopě - Zadržení padělatelů a prodejců falz obrazů v Hradci Králové

18. prosince 2013

Dne 23.9.2013 byla v pořadu  Na stopě informována veřejnost o případu  z letošního roku, kdy byla policisty z Hradce Králové zadržena skupina, která vyráběla a následně prodávala falza obrazů. Z pořadu vyplynulo, že některé padělky byly poměrně nebezpečné, těžko rozpoznatelné. Ještě více nebezpečnější je však postup galeristů, kteří měli pochybnosti o pravosti, ale padělky přesto zakoupili a dále prodávali. Takové chování je ještě nebezpečnější než výroba padělku. Bez nepoctivých obchodníků nemají padělatelé šanci. Ukazuje to na morální &ua cute;roveň obchodníků s uměním. Zajímavý je v případu postup policistů, kteří zajistili skupině i pravá díla na náhradu škody poškozeným, kteří by se  jinak těžko dovolávali náhrady.

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100492707-na-stope/413236100132028/

Tresty pro zloděje obrazů E. Filly

14. prosince 2013

Dne 9.12. 2013 rozdal soud tresty za krádeže obrazů E.Filly z galerie v Peruci. (čt24 9.12. 2013 - 9.15hod.) Překvapila výše trestu pro hlavního pachatele. Trest překračuje i sazbu, která se někdy dává za vraždu. Třeba je to jediná cesta, jak omezit nájezdy zlodějů. Můžeme doufat, že se obdobné tresty budou udělovat i za mnohem nebezpečnější korupci. Překvapující byla i skutečnost, že pachatelé neměli připravený odbyt pro kradená díla. Tato skutečnost a hledání kupce je nakonec přivedla do vězení. Na tomto případě je vidět důležitost dobré dokumentace sbírkových předmětů. Poškozený má možnost fotografie odcizených předmětů vložit do policejní databáze PSEUD, kde má každý možnost si ověřit, zda nabízený předmět není odcizený.

http://www.novinky.cz/krimi/321546-zlodeji-obrazu-emila-filly-si-odsedi-az-12-let-za-mrizemi.html

Mnichovský poklad

14. listopadu 2013

Již několik dní hýbe veřejností, hlavně tou uměnímilovnou, nález stovek obrazů, zejména   moderny a avantgardy. Zcela jistě se jedná o mimořádnou událost. Ještě dlouhé roky se budou řešit související otázky a vlastnické vztahy oprávněných či domnělých majitelů. Pro nás je zajímavé zejména to, že se jedná o díla, která by neměla být zasažena vlnou padělání z posledních dekád. I z tohoto důvodu budou nalezená a případně navrácená díla, dobře prodejná. S ohledem na věk, psychický stav současného majitele-držitele a uložení  uměleckých předmětů se nabízí otázka, zda do souboru nebyla podsunuta falza osobami, které si jsou vědomy, že provenience prodává. Možná to je krkolomná kombinace. Budoucnost ukáže.


http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=795271#utm_source=centrumHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_campaign=A&utm_term=position-4

Padělky? Možná falešná mistrovská díla

14. listopadu 2013

Ken Perenyi jistě nebyl obyčejný padělatel, jak zjistíme po přečtení článku. Kvalita jeho falz byla jistě na vysoké úrovni. V článku je ukázáno, jak obchodník dává k podpisu kupci doklad, že je srozuměn s tím, že kupuje reprodukci. Tímto způsobem se obchodník snaží vyhnout nařčení, že prodává falza. Je však otázkou, jakým způsobem  je na obrazech označeno, že se jedná o reprodukce. Pokud by se to konstatovalo jen na přiloženém certifikátu, tak je jen otázkou času, kdy dojde ke zneužití obrazu.

18. července 2012, Patricia Cohen

Téměř po tři desetiletí si Ken Perenyi vydělával paděláním děl oblíbených umělců z 18. a 19. století jako jsou Matin Johnson Heade, Gilbert Stuart a Charles Bird King. Pak se v roce 1998 u jeho dveří objevili dva agenti FBI, kteří se zdánlivě zajímali o pár obrazů prodaných v Christie´s a Sotheby´s, namalovaných umělcem Jamesem E. Buttersworthem. Ve skutečnosti se ale přišli podívat na jeho vlastní díla.

Celý článek zde nebo v Zajímavých odkazech.

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK