Zničit falzum Chagallla?
18. dubna 2014
Po přečtení článku, začne hodně čtenářů, zejména z okruhu sběratelů a investorů, uvažovat, jak mají postupovat, aby se nedostali do pozice sběratele Langa. Jsou to zejména otázky:
- Je správné ničit zjištěné padělky?
- Nevede ničení k tomu, že majitelé nechtějí podstupovat takové nebezpečí?
- Je skutečně dědic ta správná autorita?
Jsou to otázky, o kterých se dá dlouho diskutovat, rozhodně však cílí ke kořeni problému a způsobu řešení. Náš pohled je, že není nutné falza ničit, ale zamezit tomu, aby se vracely zpět na trh. Trh začíná být nastaven tak, že dílo musí mít jasnou provenienci a potvrzení důvěryhodné autority. Pokud taková expertiza u díla není, ztrácí se možnost jeho prodeje. V současné době jsou takovými autoritami Komitéty na konkrétní autory. Zde je však nutné mít na zřeteli, že v minulosti se dědici umělce sami podíleli na šíření falz. Potřebnosti důvěryhodných expertiz jsou si vědomi i padělatelé. Snad jedinou cestou je hloubková objektivní expertiza odborníků z potřebných oborů zaštítěná státní autoritou.
Soud s prodejci a výrobci padělků v Plzni
20. března 2014
Dne 19.3.2014 začalo u krajského soudu v Plzni po 3 a půl letech od zásahu policie a několikerém odročení hlavní líčení s prodejci a výrobci padělků uměleckých děl. Při poslechu obžaloby se zdálo, že v Plzeňském kraji bylo centrum mezinárodního obchodu s díly významných světových malířů. Nesčetněkrát byla čtena jména Picasso, Klée, Kandinsky, Chagall, Malewicz, Schiele a další. Většinu obrazů a kreseb, o kterých nebylo zjištěno, kdo je vyhotovil, měli obžalovaní Kreuzer a Kovářík zakoupit již v roce 1993 za částku 50 000 marek. Obrazy začali po roce 2004 prodávat. Zajímavou roli v celém případu hrál Jiří V.Kotas, který společně s obžalovaným Šimonem hledali na obrazy kupce. Kotas byl policií zadržen v roce 2009 v Ostravě, následně zmizel v zahraničí. Rovněž bude zajímavé sledovat, jak soud vyhodnotí roli obžalované Sýkorové, která měla pro Kováříka malovat varianty obrazů významných malířů. Velmi často bylo v obžalobě čteno jméno Jiřího Dvorského , znalce, který oceňoval obrazy ze sbírky. Odbornost tohoto znalce ukázal již v minulosti pořad České televize. Tomuto znalci stačí , když je na obraze napsáno Picasso a je to pro něj originál od Pabla Picassa, a podle toho stanoví i cenu. A takových odborných posudků vypracoval tisíce. Právě probíhající soud je po delší době první, který řeší problematiku prodeje padělků. Jeho průběh budeme sledovat s nadějí, že bude mít pozitivní zpětnou vazbu do společnosti, zejména do uměleckých , sběratelských a investiční skupin.
http://www.denik.cz/plzensky-kraj/soud-v-plzni-zacal-resit-rozsahlou-kauzu-obchodu-s-padelky-obrazu-20140319.html