Časopis Ekonom se ve svém, poměrně obsáhlém článku věnuje možnostem investice do umění. http://ekonom.ihned.cz/c1-52473930-bezcenny-kyc-nebo-poklad. Zároveň se zmiňuje o rizicích, která takové investici hrozí. Z našeho pohledu článek obsahuje minimálně dva zajímavé postřehy k funkci trhu se starožitnostmi a s uměním. Prvním z nich je zkušenost pana Světlíka s falzy. »To, co nám nabízejí, jsou z 99 procent falza nebo zcela předražené věci. Na trhu je neuvěřitelné množství falzifikátů a mnohé z nich jsou doplněny i falešnými posudky. Například nám chtěli prodat obraz Julia Mařáka s posudkem, který konstatoval, že jde o dílo z roku 1915, tedy z doby, kdy byl autor už 16 let po smrti,« líčí. Další je poznámka o tom, že trh i dražby jsou velkou měrou postaveny na morálce, a právě morálka je to, co se trhu s uměním nedostává. Účastníci trhu s uměním by si měli uvědomit, že obchod s uměním je součástí širší ekonomiky, která je postavena na důvěře, a bez důvěry se nedá obchodovat a trh se zhroutí. Jen málo účastníků si to uvědomuje. Většinu zajímá jen rychlý profit.
Zloději v Belgii vrátili majiteli po dvou letech odcizený obraz od René Magritta. Zjistili, že je neprodejný, protože informace o krádeži a foto obrazu proběhla všemi médii. Zloději obraz vrátili a dostali jakési "odstupné". Doufejme, že budou při přebírání peněz zadrženi a odsouzeni. Zejich čin by mohl inspirovat další podnikavce. http://relax.lidovky.cz/zlodeji-nemohli-prodat-obraz-vratili-ho-majiteli-fb2-/ln-zajimavosti.asp?c=A120107_141933_ln-zajimavosti_ogo
Jiní jejich kolegové si však tuto zkušenost chtěli pravděpodobně zažít na vlastní kůži, a proto odcizili 9.1.2012 v athénské Národní galerii 3 umělecká díla, včetně obrazu od P.Picassa. Doufejme, že dopadnou stejně, jako jejich belgičtí kolegové. http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=728169
O špatné prodejnosti veřejně známých uměleckých děl se přesvědčili zloději obrazů E.Filly, kteří je odcizili v muzeu v Peruci v loňském roce. Transparentnost a informovanost o odcizených předmětech má velký preventivní význam. Dále je zapotřebí, aby nabyvatelé,zejména galeristé, měli za povinnost před prodejem kontrolovat ve veřejných policejních databázích, zda jim nabízený předmět není kradený.
Hlavní pachatel v německém případu padělatelů dostal 6 let. Spravedlnost zafungovala. Německá justice ukázala, že je schopna případ rychle dotáhnout do konce, na rozdíl od našich soudů. V článku je však uvedena zajímavá poznámka, a to, že skupina byla odsouzena za prodej 14 padělaných obrazů. Existují názory odborníků, že prodaných falz bylo dalších 100. Kauza je uzavřena, ale držitelé těchto obrazů nebudou mít do budoucna klidné spaní. Někteří se je budou snažit prodat a riskují trestní stíhání, někteří se začnou soudit hned, ale ani oni nemají vyhráno. Dá se předpokládat, že Beltracchio skupina je nyní nemajetná.Celý případ vede k zamyšlení nad tím, proč tak dlouho mohli padělatelé fungovat, a jak dlouho bude mít jejich činnost negativní vliv na trh s uměním. Celý článek si můžete přečíst zde , případně v sekci Zajímevé odkazy .