Aktuality

Aktuality

Kupka za 55 milionů

Částka 23,65 mil.Kč je rozdíl mezi nejdražším dílem F.Kupky-Tvar modré- které nedávno změnilo majitele a druhým nejdražším jeho dílem, které se prodalo na českém trhu. Byla tím potvrzena skutečnost , že  se jedná o mimořádné dílo. Současně je tím signalizován zvyšující se zajem o Kupkova díla. Je to tak výrazná cena, že se nabízí otázka, jak s ním bude nový majitel nakládat (může se jednat o cizí společnost nebo cizího státního příslušníka), zda zůstane na území ČR. http://www.lidovky.cz/kupkuv-tvar-modre-ziskal-kupec-za-55-75-milionu-fnt-/ln_kultura.asp?c=A120418_195236_ln_kultura_sm

Munchův křik vydražen

Munchův pastel Křik byl vydražen v New Yorku počátkem května za 119 milionů dolarů. Je to tak výrazná cena, že nutí k zamýšlení, proč se taková kresba prodá za takovou fantastickou cenu.  Je opravdu tak mimuřádná? Je to hra s trhem?  Koupil ji sběratel či investor, který spoléhá, že se ještě zhodnotí? Koupil ji nějaký poctivý podnikatel nebo podivný zbohatlík? Nejsou v tom ropné nebo čínské peníze? Pokud ano, nedochází k výprodeji evropského umění? Nečeká kupující, že dojde k inflaci dolarů a koupí významné kresby chce rozšířit své porfolio zajišťovacích aktiv?  Časem jistě dostaneme na některé otázky odpověď. http://kultura.idnes.cz/munchuv-krik-se-vydrazil-za-rekordnich-119-9-milionu-usd-ppt-/vytvarneum.aspx?c=A120503_064501_vytvarneum_skr

Falzum Otakara Slavíka

Dostali jsme informaci, že se na trhu objevilo falzum Otakara Slavíka, datované do roku 1986, který měla nabízet i jedna slovenská galerie.  http://www.artgal.sk/ .   O této skutečnosti byl  galerista vyrozuměn manželkou autora. Dá se však předpokládat, že se obraz bude nějakou formou prodávat dále. Zde je jeho foto. Zajímavé je, že falzum se objevilo  krátce po úmrtí autora , v  době,  kdy se blížila výstava jeho děl v prestižní  galerii. To jsou  dva důležité faktory výskytu  falz. Autor  se již nemůže k falzu vyjádřit, a každá kvalitní výstava přitahuje pozornost sběratelů a investorů  k tvůrci. Pokud je na trhu málo volných obrazů, je větší šance na uplatnění falza. Obraz zde.

Upozornění

Dne 13.3.2012 v 18.11 hod. informovala ČT24 o krádeži obrazů v sídle soukromé firmy v Havlíčkově Brodě. Nechceme hodnotit uložení obrazů ani popsané možné důvody krádeže, ale zaujalo nás, že umělecké předměty nebyly nafoceny. Pokud  není fotodokumentace, není možné po odcizených předmětech pátrat. Opětovně upozorňujeme, aby byly sbírky důkladně nafoceny a popsány (materiál, rozměr, markanty). Ulehčí to práci policii, zrychlí to řešení  pojistné událost,i a vlastník získá možnost prokazovat svůj nárok v případě nalezení odcizeného předmětu.

Jaká bude budoucnost vily Tugendhat?

Tak nám za 160 milionů opravily památku Unesco.
http://reality.aktualne.centrum.cz/grafika/2012/03/01/grafika-vila-tugendhat/#utm_medium=newsbox&;utm_source=centrumHP&utm_content=position-10
Komu se to zdá velká částka, tak toho můžeme uklidnit, že velkou část dala Evropská unie. Oprava se prováděla pietně , restaurátorskými metodami a pod přísným dohledem památkářů. Však se taky jedná o jedinou památku Unesco tohoto druhu. V dnešní době podivných restitucí se nabízí otázka, zda nebude požádáno o restituci opravené vily. Asi je to hříšná  myšlenka, ale je zajímavé si přečíst následující odkaz o restituci sochy, která v opravené vile  byla  a již není. Možná na budoucnost vily budeme později zírat jako  ředitel Moravské galerie Pokorný a brněnští radní.
http://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/socha-z-vily-tugendhat-byla-v-londyne-vydrazena-za-milion-liber

Obžalovaný Janulík byl zproštěn obžaloby

Krajský soud v Brně zprostil obžalovaného Janulíka ze tří skutků, které mu obžaloba dávala za vinu. Rozsudek přikládáme ( zde nebo v sekci Soudní rozhodnutí ), aby si veřejnost mohla udělat sama obrázek, kdo a jak se obchoduje s uměním, a jaký je spoleh na posudky na obrazy za velké částky. V souvislosti se zveřejněním rozsudku byl osloven Jiří Rybář, zda se nechce k věci vyjádřit. Nabídku nevyužil. Předmětná trestní věc není ukončena, státní zástupce se odvolal. Máme se tedy na co těšit.

I takové máme znalce

Podle zprávy HN ze dne 16.2.2012 se uskutečnily  v případu legalizace odcizeného obrazu Toyen další úkony před soudem v Benešově. Jednalo se o odposlechy telefonních hovorů, které měly přiblížit jednání obžalovaných. Ve zprávě je zajímavý postřeh novináře, který zaznamenal výsměšný postoj obžalovaného Šimona na kvalitu policejní nahrávky. Jeho výrok dobře charakterizuje jeho osobnost.
Zarážející je skutečnost, že významný znalec Karel Srp  měl v 90.letech obraz v ruce. Věděl, že obraz je kradený a nepodnikl žádné kroky k zajištění obrazu. Že je to  pro Srpa charakteristické jednání  dosvědčuje i sám ve své výpovědi před soudem když uvedl, že z tramvaje viděl za výlohou obraz, který připomínal odcizený obraz Severní krajina, vystoupil a vrátil se k výloze galerie. Na první pohled viděl, že se jedná o falzum. Nic nepodnikl a šel dál. On, jako znalec Toyen neudělal opatření, aby se toto falzum neprodávalo. Článek si můžete přečíst zde.

Trh s uměním v roce 2011

V pořadu Profil na ČT 24 dne 23.2.2012 v 10.13hod.popisoval šéfredaktor Art+ Jan Skřivánek vývoj trhu s uměním v roce 2011 a jeho perspektivy. Podle jeho sdělení trh poměrně stagnoval. Doporučujeme se na pořad podívat. Zajímavý  je postřeh, jak se z investorů stávají sběratelé poté, co si začínají vyhledávat informace o obrazech a následně k těmto obrazům a autorům získávají vztah. V poslední době se začínají objevovat zatím nesmělé náznaky, zda  uváděné prodejní ceny byly skutečně uhrazené a zda skutečně došlo k převodu vlastnictví. Je podezření, že se tak nestalo a obraz zůstal neprodán, přesto o této důležité skutečnosti aukční síň neinformovala. Uvedené skutečnosti naznačoval i obžalovaný Patrik Šimon před soudem v Benešově. Není čas nastolit takový systém, aby byl transparentní? Není trh s uměním výrazným způsobem ovlivňován?

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK