I takové máme znalce
Podle zprávy HN ze dne 16.2.2012 se uskutečnily v případu legalizace odcizeného obrazu Toyen další úkony před soudem v Benešově. Jednalo se o odposlechy telefonních hovorů, které měly přiblížit jednání obžalovaných. Ve zprávě je zajímavý postřeh novináře, který zaznamenal výsměšný postoj obžalovaného Šimona na kvalitu policejní nahrávky. Jeho výrok dobře charakterizuje jeho osobnost.
Zarážející je skutečnost, že významný znalec Karel Srp měl v 90.letech obraz v ruce. Věděl, že obraz je kradený a nepodnikl žádné kroky k zajištění obrazu. Že je to pro Srpa charakteristické jednání dosvědčuje i sám ve své výpovědi před soudem když uvedl, že z tramvaje viděl za výlohou obraz, který připomínal odcizený obraz Severní krajina, vystoupil a vrátil se k výloze galerie. Na první pohled viděl, že se jedná o falzum. Nic nepodnikl a šel dál. On, jako znalec Toyen neudělal opatření, aby se toto falzum neprodávalo. Článek si můžete přečíst zde.
Trh s uměním v roce 2011
V pořadu Profil na ČT 24 dne 23.2.2012 v 10.13hod.popisoval šéfredaktor Art+ Jan Skřivánek vývoj trhu s uměním v roce 2011 a jeho perspektivy. Podle jeho sdělení trh poměrně stagnoval. Doporučujeme se na pořad podívat. Zajímavý je postřeh, jak se z investorů stávají sběratelé poté, co si začínají vyhledávat informace o obrazech a následně k těmto obrazům a autorům získávají vztah. V poslední době se začínají objevovat zatím nesmělé náznaky, zda uváděné prodejní ceny byly skutečně uhrazené a zda skutečně došlo k převodu vlastnictví. Je podezření, že se tak nestalo a obraz zůstal neprodán, přesto o této důležité skutečnosti aukční síň neinformovala. Uvedené skutečnosti naznačoval i obžalovaný Patrik Šimon před soudem v Benešově. Není čas nastolit takový systém, aby byl transparentní? Není trh s uměním výrazným způsobem ovlivňován?