Aktuality

Aktuality

Prodej padělaných obrazů na Manhattanu

Určitě není žádné překvapení, že se falza prodávají  i v New Yorku. V článku je popsána snaha podvodníků zastřít původ obrazů a přikládat k obrazům významnou fiktivní provenienci.  Jsou si vědomi toho, že s dobrým původem se obraz lépe prodá. S tímto vědomím je potřeba věnovat prověřování původu uměleckých děl velkou pozornost i u nás. Zajímavá je i skutečnost, že falzum bylo prodáno i v evropské galerii a za nevýznamnou částku. Článek zde , případně v sekci Zajímavé odkazy.

Kvalitní obrazy jsou v kursu

V nedělní aukci  dne 27.11.2011 na Žofíně se potvrdilo, že kvalitní obrazy známých autorů s doloženou proveniencí jsou žádané a dosahují vysokých cenových úrovní. Ukazuje se, že obrazy se zajímavou a doložitelnou historií jsou dobrou investicí. Každému takovému obrazu samozřejmě sluší i rodný list s chemicko-technologickou expertizou. ČT24-Události, 27.11.2011,  http://www.novinky.cz/kultura/251752-umeni-se-na-prazskem-zofine-prodalo-za-rekordnich-95-milionu.html

Modiho falzum v Praze?

Je obraz , který byl vystavovám i v Praze falzem?  Je to nahozená otázka novinářem, kterou bez expertizy nebude možné rozřešit.Poněkud to připomíná výstavu N. Gončarovové v Alšově galerii, kde se rovněž spekoulovalo o falzech. Nemají takové výstavy sloužit jako  propagační PR akce pro pozdější prodeje? Nefunguje zde úměra-čím renomovanější výstava , tím snazší a dražší prodej?  http://www.lidovky.cz/modiglianiho-obraz-obdivovala-i-praha-je-falesny-fub-/ln_kultura.asp?c=A111125_140337_ln_kultura_btt

Zadržená díla jsou zpět v Česku

Tři výtvarná díla, která byla několik měsíců zadržována ve Vídni v souvislosti s kauzou Diag Human, byla předána zpět do Česka 22.11.2011. Přes hranice byla převezena po 22.hodině za účasti našeho velvyslance ve Vídni. Je otázkou, zda v budoucnu budou naše kulturní organizace moci bez rizika ztráty děl, či soudních sporů, vyvážet předměty na výstavy. ČT24 23.06, 22.11.2011. Celý článek si můžete přečíst zde nebo v sekci Zajímavé odkazy.

Nekupte ukradené obrazy!!

Tak tady máme další krádež obrazů významného malíře. Obrazy E.Filly byly odcizeny ve výstavní síni v Peruci dne 18.11.2011. Kdo je asi koupí? V zahraničí Filla tak nefrčí a u nás s tím zloděj bude mít problém. Určitě obrazy policie vyvěsí na portálu PSEUD,kam jsou vkládány odcizené předměty.  Ten by měl povinně navštěvovat každý obchodník, když mu je předloženo umělecké dílo k odkoupení. Tato povinnost by měla být zanesena v etickém kodexu obchodníků. Porušení tohoto kodexu by mělo mít vliv na další pokračování živnosti.  http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-53715750-zlodeji-ukradli-vzacne-fillovo-dilo-podivejte-se-na-obrazy-za-desitky-milionu#fotogalerie-gf126788-4-1363390

Padělání britského moderního umění

Padělání umění není jen výsadou české kotliny. Padělatelé jsou aktivní i v Británii, jak je možno se dočíst na serveru Artinfo. Je zajímavé, že se padělky prodávají i přes svoji spornou kvalitu. Ještě zarážející je, že padělatel podvedl i Sothebys. Celý článek si můžete přečíst zde , případně v sekci Zajímavé odkazy .

Krade se Josef Jíra i kamenné sochy

Dne 24.10.2011 v pořadu ČT  Na stopě byla zveřejněna reportář o krádeži v galerii Josefa Jíry na Malé Skále. Byly odcizeny obrauy Josefa Jíry a Jana Baucha. Jak je vidět, zloděj měl vkus. Je otázkou, co s nimi bude dělat. Obrazy jsou nafocené a budou zaneseny do policejní evidence  PSEUD. S obrazem nepůjde jednoduše obchodovat. Možná jsou lidi, kterým je jedno, že jsou umělecká díla kradená, hlavně že je získali levně. Levný nákup je motorem krádeží. Kdyby tato poptávka nebyla, výrazně by ubyly i krádeže. Jedině tak si lze vysvětlit, že se kradou i velké pískovcové sochy, což ukazuje následující reportáž. Zarážející je, že  nikomu z projíždějících po fregventované cestě nebylo divné, že se se sochou manipuluje. Rozhodně by obyvatelé měli mít pozorovací schopnost jako malý svědek z krádeže busty E.Štorcha. Zde je téměř jisté, že skkončila ve sběrně surovin.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1100492707-na-stope/411236100132033/video/

Zajímavé řešení

Ředitel  aukčního domu Lempertz Henrik Hanstein.  to bude mít asi těžké, jak se píše v článku http://www.topzine.cz/falesna-sbirka-jagers-otrasla-trhem-s-umenim , před pěti lety zařadil na titulní stranu katalogu nově objevený originál „Červený obraz s koňmi“ od Heinricha Campendonka a vydražil jej za rekordních 2,9 miliónů eur. Nyní je obžalován  z hrubě bezstarostného jednání. Před dražbou si údajně neobstaral odborný posudek o pravosti díla. Kvalitní posudky by měly být u prodávaných významných děl samozřejmostí a znalci by měli za ně nést  odpovědnost. Je vidět, že v Německu se jinak vnímá pojem odpovědnosti za způsobenou škodu. Naše problémy můžeme řešit osvojením pozitivních německých zkušeností .

Werner Spies, bývalý ředitel Muzea moderního umění v pařížském Centre Pompidou a světově uznávaný odborník na dílo Maxe Ernsta udělil certifikát pravosti několika "ztraceným" dílům Maxe Ernsta, které se z ničeho nic objevily na trhu s uměním a způsobily nemalou senzaci. Spies se podílel i na zprostředkování dražby údajných originálů od Maxe Ernsta. V jedné osobě se sloučila role experta, který posuzuje pravost obrazů, a prostředníka obchodu. kušeností. Tato praxe je absolutně nepřijatelná. V Česku je před soudem případ, kdy bývalý ředitel významné galerie vystavoval posudky a zároveň sháněl kupující a bral za zprostředkování provizi. Obžalován nebyl, doufejmě, že ponese aspoň finanční odpovědnost.  Jeho nekvalitní či podvodnou činností přišel sběratel o 1.800 000 kč.

 

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK