Američan koupil ve výprodeji kresbu Albrechta Dürrera
Zdrojový článek přesně vystihuje podstatu člověka-hledače pokladů. Každý chceme najít ten svůj poklad. Málokomu se to podaří. Velká většina hledačů zakoupí na Aukru či v internetových galeriích jen falza. Když je následně žádná z významných galeriích nechce zařadit do aukce, tak následuje zklamání a snaha o jejich přeprodej. Ještě více jsou však zklamáni ti, co zakoupí falza z údajného důvěryhodného zdroje za částky, které odpovídají částce za originál.
Zdroj:
https://www.lidovky.cz/svet/american-koupil-kresbu-ve-vyprodeji-jde-o-original-durera.A211126_070018_ln_zahranici_kov
Originál? Falzum?
V Respektu se redaktor Jan Vitvar věnuje popisu obou výstav o falzech, v Praze i té v Hradci Králové. Rozhodně zachycuje zajímavé aspekty výstav i vyjádření autorů.
Judr. Vyskočil ukazuje na složitost prokazování trestného činu křivé výpovědi a nepravdivého znaleckého posudku ve smyslu § 346 tr.z.. Je to jistě složité, ale policie si s tím umí poradit. Pak jde jen o to, aby shromážděné důkazy soud správně vyhodnotil.
Zajímavý je i postřeh, že se soukromé české sbírky zaplnily falzy v době hospodářské krize -ve třicátých letech 20. století, jež měla saturovat potřebu bohatých lidí uložit si kolabující měnu do něčeho se stálou hodnotou. Taková situace a nedostatek kvalitních originálů byla jistě vodou na mlýn padělatelům. Při pohledu na dnešní hospodářskou situaci, s přihlédnutím k proběhlým i probíhajícím trestním případům s padělateli před našimi soudy, se naskýtá otázka, zda ta dnešní situace není podobná té ve 30. letech.
Zdroj:
https://www.respekt.cz/tydenik/2021/46/original-falzum